REGULAMIN FESTIWALU
A. Regulamin wystawiania sztuk na
Festiwalu Teatralnym w Czackim
- Każda klasa może wystawić jedną, samodzielnie przygotowaną i wyreżyserowaną sztukę konkursową.
- Scenariusze muszą przejść przez „cenzurę” pani profesor Alicji Zięby, by zostały dopuszczone do Festiwalu. „Cenzura” ma na celu dbałość o przestrzeganie uniwersalnych norm moralnych i obyczajowych przy doborze tekstów.
- Ostateczna decyzja o dopuszczeniu spektaklu należy do Wychowawcy klasy, który zobowiązany jest uczestniczyć w jednej z prób scenicznych i w próbie generalnej. Może on zakazać wystawienia sztuki lub nakazać poczynienie zmian w scenariuszu/grze aktorskiej w przypadku, gdy uzna, iż obecna forma jest niewłaściwa z przyczyn podobnych jak w punkcie 2.
- Sztuka dopuszczona do wystawienia na scenie nie może być wykluczona z konkursu (chyba, że zachodzi sytuacja z punktu 14!). Odpowiedzialność za ewentualne kontrowersje moralno-obyczajowe przyjmuje na siebie Wychowawca klasy.
- Scenariusze muszą zostać dostarczone do Sekretariatu FT przez klasy w terminie wyznaczonym przez szefów Festiwalu Teatralnego w Czackim.
- Klasy muszą oddać formularze do Sekretariatu Festiwalu w wyznaczonym terminie.
- Klasy muszą oddać scenariusze oświetleniowe i akustyczne (wraz z płytą) do sekcji oświetleniowej i akustycznej do w terminie wyznaczonym przez Szefów FT lub Szefów wyżej wymienionych sekcji. Istnieje możliwość wprowadzania ewentualnych poprawek w późniejszym terminie.
- Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o wybór scenariuszy (poza punktem 2).
- W sztukach konkursowych mogą brać udział wszyscy uczniowie oprócz jurorów.
- Wszyscy członkowie sekcji, razem z szefami sekcji i szefami Festiwalu, mogą ubiegać się o wszystkie nagrody.
- W sztukach konkursowych mogą grać goście (oprócz jurorów), jeśli ich suma nie przekracza połowy liczby aktorów danego przedstawienia lub nie jest większa niż 3 osoby.
- Gościem może być każdy uczeń nie należący do danej klasy lub absolwent XXVII LO, o ile nie jest to juror. W każdym innym przypadku wymagana jest pisemna zgoda Szefostwa.
- Goście mogą występować jedynie jako aktorzy.
- Goście nie mogą grać ról wiodących.
- Jedynie goście będący aktualnie naszymi uczniami mogą ubiegać się o nagrody aktorskie.
- Sztuka, która spełni wszystkie wymagania punktu 11, może ubiegać się o wszystkie nagrody łącznie z Grand Prix / Małym Grand Prix.
- Użycie w sztuce ognia lub dymu musi zostać wcześniej zgłoszone do szefów Festiwalu.
- Sztuka konkursowa nie może trwać dłużej niż 40 minut. Jeśli czas trwania sztuki zostanie przekroczony, będzie ona całkowicie zdyskwalifikowana. W przypadku kontynuowania spektaklu po upływie kolejnych 5 minut zostanie on przerwany (przez włączenie światła i wyłączenie dźwięku).
- Każdy uczeń, nauczyciel oraz absolwent może zgłosić sztukę pozakonkursową. Sztuki te muszą spełnić wyżej wymienione wymagania sztuk konkursowych (poza punktem 11). W przypadku nadmiaru zgłoszeń sztuk pozakonkursowych o ich wyborze decydują szefowie Festiwalu.
- Kolejność sztuk, wystawianych na Festiwalu, ustalają szefowie Festiwalu.
- W przypadku kwestii spornych, nieregulowanych regulaminem, ostateczny głos należy do szefów Festiwalu.
- Regulaminy A, B i C mogą zostać zmienione na wniosek szefów poprzedniego Festiwalu po konsultacji z nowymi bądź na odwrót.
- Wychowawca i zespół aktorski współodpowiadaja za porządek na próbach oraz sprzątanie pracowni i rekwizytów.
B. Regulamin prób
- Próby w pracowniach przedmiotowych mają uzyskać pisemną aprobatę Dyrekcji po określeniu przez zespół konkretnego terminu.
- Próby mogą się odbyć tylko wówczas, gdy na terenie szkoły znajduje się nauczyciel, który przyjmie na siebie obowiązek opiekuna zaspołów aktorskich i potwierdzi tę funkcję swoim podpisem na podaniu o przydział sali.
- Uczniowie mają obowiązek pozostawić salę w nienagannym porządku.
- Próby na Sali gimnastycznej odbywają się według harmonogramu, ustalonego przez organizatorów. Klasy zobowiązane są do rygorystycznego przestrzegania terminów.
- Wypożyczanie sprzętu i rekwizytów, będących własnością szkoły odbywa się pod warunkiem imiennego podpisania rewersu.
C. Regulamin przyznawania nagród
I. Nagrody za spektakl
- Na formularzu każdy z jurorów osobno typuje 5 sztuk przyznając im punkty według następującego przelicznika: 1 miejsce – 5 punktów, 2–4, 3–3, 4–2, 5–1
- Członkowie jury nie mają obowiązku przyznać punktów za wszystkie miejsca.
- Punkty są sumowane przez minimum dwóch członków jury osobno, a wynik zapisywany przez sekretarza jury.
- Zwycięża sztuka z największą ilością punktów.
- W konkursie na najlepszy spektakl festiwalu, w którym biorą udział wszystkie sztuki konkursowe, musi zostać przyznana jedna nagroda główna (Grand Prix) oraz mogą zostać przyznane nagrody za drugie i trzecie miejsce (również ex-aequo).
- Według analogicznych zasad przeprowadza się również głosowanie wśród sztuk pierwszoklasistów (1 miejsce – 3 punkty, 2–2, 3–1) i przyznaje się tzw. „Małe Grand Prix”. Nagrodzony może być tylko jeden spektakl.
- Pierwsze nagrody nie mogą być przyznawane ex-aequo – w przypadku jednakowej ilości punktów przewodniczący jury zarządza dodatkowe głosowanie między konkretnymi sztukami.
II. Nagrody za role
- Po zakończeniu każdego dnia festiwalu jury w pełnym składzie klasyfikuje role z obejrzanych spektakli jako pierwszoplanowe (spajające całość przedstawienia), drugoplanowe (wyraziste kreacje jednego z wątków akcji), bądź epizodyczne (pojedyncze zadania aktorskie lub szereg odrębnych zadań aktorskich). W sytuacjach spornych zasięga opinii reżysera danego przedstawienia.
- Osobne zestawienia zawierają kreacje żeńskie i męskie.
- Na każdym z sześciu formularzy każdy z jurorów osobno typuje 5 ról przyznając im punkty według następującego przelicznika: 1 miejsce – 5 punktów, 2–4, 3–3, 4–2, 5–1.
- Punkty są sumowane przez minimum dwóch członków jury osobno, a wynik zapisywany przez sekretarza jury.
- Zwycięża rola z największą ilością punktów.
- W konkursach na najlepsze kreacje aktorskie musi zostać przyznana w każdej z sześciu kategorii jedna nagroda główna (w przypadku jednakowej ilości punktów przewodniczący jury zarządza dodatkowe głosowanie między konkretnymi rolami) oraz mogą zostać przyznane nagrody za drugie i trzecie miejsce (również ex-aequo).
III. Inne Nagrody
- Nagrody mogą zostać też przyznane twórcom spektakli za: SCENARIUSZ (autorski), twórczą ADAPTACJĘ scenariusza istniejącego, MUZYKĘ (wykonywaną na żywo lub / i podkład), CHOREOGRAFIĘ (układy taneczne lub / i ruch sceniczny), SCENOGRAFIĘ, KOSTIUMY lub / i CHARAKTERYZACJĘ oraz różnego rodzaju EFEKTY SPECJALNE.
- Osobną kategorią jest też debiut aktorski. Nagrody w tej kategorii przyznawane są pierwszoklasistom lub innym debiutantom, o ile w programie zaznaczono, iż jest to kreacja debiutancka. W przypadku dużej liczby wyróżniających się debiutów jury może zadecydować o podziale tej kategorii na dwie: debiut żeński i debiut męski.
- W przypadku nagród z punktu 1 i 2 na formularzach każdy z jurorów osobno typuje maksymalnie 3 sztuki / role kandydujące w danej kategorii, przyznając im punkty według następującego przelicznika: 1 miejsce – 3 punkty, 2–2, 3–1.
- Punkty są sumowane przez minimum dwóch członków jury osobno, a wynik zapisywany przez sekretarza jury.
- W każdej z kategorii zwycięża sztuka / rola z największą ilością punktów.
- W przypadku jednakowej ilości punktów przewodniczący jury zarządza dodatkowe głosowanie między konkretnymi sztukami / rolami.
- Ewentualne dodatkowe wyróżnienia przyznawane są sporadycznie w wypadku wyrównanych wyników głosowania w którejś z kategorii.
IV. Wyróżnienia i nagrody prywatne
- Jury może przyznać (maksymalnie 3) dowolne wyróżnienia za szczególne osiągnięcia nie mieszczące się w regulaminie przyznawania nagród lub wyróżnić role / spektakle w wypadku wyjątkowo wysokiego poziomu w ramach którejś z regulaminowych kategorii.
- Swoją nagrodę – niezależną od werdyktu jury – przyznaje publicznosć. Widzowie oddają głos po każdej sztuce, przyznając jej od 1 do 5 punktów. Wygrywa spektakl, który uzyskał najwyższą średnią ocen. Organizacją głosowania, zliczaniem głosów publiczności i ogłoszeniem wyniku zajmuje się sekcja informacyjna.
- Swoje wyróżnienia lub nagrody mogą również przyznawać sekcje, o ile kategoria przyznania nagrody nie pokrywa się z kategoriami przyznawania nagród przez jury i wiąże się z działalnością sekcji (np. sekcja plastyczna za najlepszy plakat).
- Z inicjatywą przyznania prywatnej nagrody może wystąpić również nauczyciel lub absolwent.
- Sekcje i absolwenci mogą wręczyć swoje wyróżnienia i nagrody podczas gali pod warunkiem zgłoszenia tego do sekretariatu festiwalu do godziny 15 ostatniego dnia festiwalu.
- Nagrody i wyróżnienia prywatne nauczycieli zostaną przedstawione podczas uroczystej gali, ale ich wręczenie nastąpi po festiwalu.
D. Regulamin Jury
I. Skład Jury
- Sześć miejsc przeznaczonych jest dla uczniów. Każda klasa może zaprezentować jedną osobę ze swego grona, która nie jest zaangażowana w przygotowanie żadnej sztuki konkursowej i nie wchodzi w skład żadnej sekcji. Szefostwo festiwalu wybiera z każdego rocznika dwóch przedstawicieli tak, aby w skład jury weszło przynajmniej po jednym przedstawicielu z każdego profilu.
- Pięć miejsc przeznaczonych jest dla zaproszonych przez szefostwo festiwalu nauczycieli. Dla zachowania większej obiektywności lepiej, by nie byli to wychowawcy klas występujących w konkursie.
- Jedno miejsce zarezerwowane jest dla specjalnego gościa (osoby spoza szkoły) zaproszonego przez szefostwo festiwalu. W przypadku braku takiej osoby jej miejsce pozostaje anulowane.
- Przy doborze jurorów warto zwrócić uwagę na względnie równy podział miejsc pomiędzy przedstawicieli obu płci.
II. Zadania Jury
Jury ma obowiązek:
- Obejrzeć wszystkie konkursowe spektakle.
- Zachować wyłącznie dla siebie opinie, uwagi i notatki do momentu podsumowania wyników głosowania.
- Uczestniczyć w obradach (po zakończeniu każdego dnia konkursu).
- Zgodnie z regulaminem przyznawać punkty w przewidzianych w nim kategoriach (po zakończeniu ostatniego dnia konkursu).
- Zliczyć przyznane punkty (każdorazowo dwóch jurorów niezależnie).
- Złożyć uroczysty podpis pod werdyktem jury.
- Wypisać nagrody.
- Zabezpieczyć wyniki głosowania do chwili ogłoszenia werdyktu.
- W miarę możliwości wziąć udział w uroczystej gali.
III. Organizacja pracy Jury
- Przed rozpoczęciem festiwalu jury wybiera ze swojego grona przewodniczącego.
- Jury otrzymuje przed rozpoczęciem festiwalu aktualny program (z ewentualnym aneksem) zawierający następujące informacje:
- w których spektaklach wykorzystane będą scenariusze autorskie i kto jest ich autorem
- kto jest autorem adaptacji scenariusza istniejącego i reżyserem przedstawienia
- kto jest autorem muzyki, choreografii, scenografii, kostiumów i charakteryzacji oraz (konkretnych) efektów specjalnych do spektaklu.
- kto występuje na scenie festiwalowej po raz pierwszy
- Jury zasiada na widowni wspólnie na specjalnie dla niego zarezerwowanych miejscach o bardzo dobrej widoczności (pośrodku, w 4 – 7 rzędzie)
- Wszystkie decyzje jury podejmowane są na wcześniej przygotowanych, podpisanych kartach do głosowania zatwierdzonych przez szefostwo festiwalu.
- Przewodniczący jury czuwa nad przestrzeganiem regulaminu w czasie obrad, sprawdza proceduralną prawidłowość oddawanych głosów i dba o sprawny przebieg prac jury.
E. Regulamin pracy sekcyjnych.
- Szefów poszczególnych sekcji powołują szefowie festiwalu, biorąc pod uwagę sugestie ustępujących szefów.
- Nabór do poszczególnych sekcji robią szefowie tych sekcji.
- Osoby wybrane do sekcji powinny uzyskać akceptację opiekunów festiwalu.
- Przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o przyjęciu kandydata do sekcji należy wziąć pod uwagę opinię jego Wychowawcy.
- Wszyscy sekcyjni muszą przedstawić opiekunom festiwalu pisemne zgody Rodziców na wychodzenie ze szkoły w czasie zajęć lekcyjnych, transport własnymi samochodami i późne powroty do domu.
- Szefowie sekcji dbają o dobrą atmosferę pracy i nie dopuszczają do tzw. „fali” czyli zwyczajowego szczególnego traktowania pierwszoklasistów, które mogłoby zagrażać bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu.
F. Regulamin wejść na Festiwal
- Na XXIII FT obowiązuje następująca kolejność wchodzenia na sztuki:
- Goście, Dyrekcja, Jury oraz Nauczyciele
- Osoby posiadające karnet
- Osoby posiadające bilet na dany dzień Festiwalu
…..........................
- Absolwenci oraz sekcyjni *
* W przypadku spektakli, na których zabrakło miejsca na Sali, w pierwszej kolejności wypraszani są sekcyjni niezwiązani w żaden sposób ze sztuką, a następnie absolwenci.
2. Wszyscy uczniowie mają prawo do darmowego wejścia na sztukę swojej (wyłącznie) klasy.
3. Osoby, będące w obsłudze kawiarenek, nie mogą wejść na sztuki bez biletów / karnetów. (Chyba, że zachodzi sytuacja z punktu 2.).
4. Nauczyciele mają wstęp wolny na wszystkie sztuki festiwalowe.
5. Liczba biletów i karnetów jest ograniczona. Przydzielona zostanie określona ich liczba na każdą klasę, a następnie rozdzielaniem ich wśród uczniów zajmie się przewodniczący klasy lub wychowawca klasy.
6. Ruchem podczas wchodzenia i wychodzenia ze sztuk kieruje Sekcja Porządkowa. Uprasza się o reagowanie na prośby i polecenia jej członków dla wspólnego dobra, komfortu oraz porządku i bezpieczeństwa.
W razie naruszenia statutowych zasad zachowania każdy z uczestników festiwalu (aktorzy, sekcyjni, widzowie, pracownicy kawiarenek itd.) zostaje natychmiastowo wykluczony z udziału w imprezie i poddany karom, przewidzianym przez prawo Szkoły.
Szefowie Festiwalu zastrzegają sobie prawo do zmiany treści powyższego regulaminu.